sobota, 15 kwietnia 2023

Darmowe rośliny.

Rośliny, które mam w domu, są "dziećmi" innych roślin od znajomych, czy rodziny. Mam jedną roślinę, która mieszka u mnie już ponad 30 lat, a jest odszczepieńca od rośliny, która rosła w domu moich dziadków, którzy twierdzą, że pamiętają ją od lat 50 ubiegłego wieku.
Kiedy urodziłam najstarsza córkę, znajomi przywieźli mi owoc awokado, które pochodziło z ich hodowli (oczywiście nie z Polski). Nie przepadam, za tym owocem i przerobiłam je na majonez (polecam), ale pestkę wsadziłam do doniczki. Oto efekty 12 lat wzrostu.  Wielkość 2 m. Ciężko objąć aparatem.
Awokado nie sprawia problemów, nie siadają na nim mszyce. Jednak jest "wodoholikiem". Pije ogromne ilości wody.

Otrzymałam kiedyś kwitnącą cebulę, śliczną roślina. Ostatnio zauważyłam, że się rozmnożyła - wypuściła nowy listek, więc będzie już dla kogoś w prezencie. 


Poniżej dla przykładu przedstawiam pelargonie po przechowaniu przez zimę.


Taka sadzonka powstała z rośliny wyrzuconej przez moją teściową. Uszkodzone pędy poobcinałam i wsadziłam ledwie zanurzone w wodzie. Po czasie wypuściły korzenie i mogłam je już posadzić, oszczędzając sporą gotówkę. Przypuszczam, że tworząc 8 takich sadzonek, doprowadzając je do bujnego egzemplarza, oszczędziłam 250 do 300 zł, a mówimy tylko o pelargonii na jeden sezon.

Ciekawym przykładem jest również wyhodowany z nasionka z marketu arbuz. 
Poniżej sadzonka.
Hodowle arbuza traktuje jednak jako ciekawe doświadczenie, bo ciężko mówić tu o oszczędnościach. Poniżej przedstawiam wyhodowany owoc. Nie był duży, ale niesamowicie smaczny. Dla porównania obok dynia hokkaido 

Zbieram bardzo dużo nasion, suszę je i przechowuję, zużywam w kolejnych sezonach, lub mam na wszelki wypadek, gdyby roślina matka zamarła.
Przykłady poniżej.
Powyższe zdjęcie przedstawia wiążące się nasiona ziemniaka. Otrzymałam ciekawą odmianę z Norwegii i choć w tym roku nie planuje sądzić ziemniaków, zebrałam nasiona. Przydadzą się.




Powyżej buraki, w drugim roku, wydające nasiona, a poniżej koper.





To tylko przykłady, jak można działać. Z pewnością, analizując finanse zaoszczędzone ze wszystkich roślin, można zaoszczędzić kilka tysięcy złotych. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz